fbpx

Juhász Márton: Metropolis // Postmodern Instrumental Groove Music

2025. február 21.

Svájcban élő magyar dobosunk a legutóbbi, remekül sikerült „Discovery” című albuma után „Metropolis” címmel elkészítette új lemezét. A címadó szerzemény akár Baselre is utalhat (világvárosnál jelentősen kisebb mérete ellenére), hiszen a Focusyear program a szélrózsa minden irányából érkező, legtehetségesebb jazz-zenészeket ebben a városban gyűjti össze. A felvételen szereplők is itt találkoztak, a francia Charley Rose szaxofonos, az olasz Lorenzo Vitolo billentyűs, Jérémie Krüttli svájci basszusgitáros, és a brazil Fabio Gouvea gitáros. Utóbbi már egy Latin Grammy-díjjal is dicsekedhet, hiszen közreműködött Hermeto Pascoal „Natureza Universal” című albumán, amely 2018-ban a legjobb jazzlemez kategóriában nyert.

Juhász Márton Metropolis

És, hogy mi lett az együttműködés eredménye? Nagyszerű darabok, amolyan „vintage jazz fusion” modern köntösbe bújtatva. Mindamellett, hogy újra divatos lett ez az irányzat, megvannak a maga veszélyei is, hiszen az előadóknak a másolást elkerülve törekedniük kell az eredetiségre. Jelen esetben ez sikerült is, köszönhetően a zenekarvezető összetett metrikus játékának, ami végigkíséri az egész albumot.

Már az első felvételen feltűnik, hogy milyen remekül együtt játszik a szaxofon és a gitár. Igazi, a kezdeti időket idéző jazz-rock fúzió, szép dallammal… de a groove, az bizony már a mai idők jellemzője. A második szám - hűen címéhez – sodró afrikai ritmusra épül, monoton ütemekkel, gyönyörű szaxofonszólóval, amolyan Lionel Louke-szerű gitár riffekkel, csilingelő Fender hangzással, a végén géppuskaropogást idéző dobolással.

A „São Paulo” hangulatában, hangzásvilágában a Weather Report zenekart idézi meg, ennek megfelelően a gitár nem is tölt be kiemelt szerepet. A következő szám igazi, hamisítatlan fúzió a javából, majd a „Wren Song” elhozza a lemez talán leginkább jazzfelvételét, ritmusváltásokkal, nagyon szép Fender Rhodes betéttel, kifejezetten jazzes gitárszólóval… és mindezeket mintha egy dobszólóra keverték volna rá. A „Radar” bevezető hangjaiban szinte Joe Zawinul elevenedik meg előttünk, és az egész felvétel újra a Weather Report hangzás jegyében telik el. A „Winged Travelers”  a második szám folytatása lehetne az Afrikát idéző hangulatával. Az utolsó szám újra megidézi a fúziós jazz-rock jellemző jegyeit, a ritmusokat, a gitár jellegzetes hangját.

Postmodern Instrumental Groove Music, ahogy Juhász Márton ezt a stílust nevezi. Rendben, hívjuk így. A lényeg, hogy a jól megválasztott zenésztársakkal sikerült az eredetiség megtartásával interpretálni a ’70-es évek fúziós zenéjét a mai, modern jazz jellemző stílusjegyei között.

Remek album született, amit a svájci Unit Records jelentetett meg.

 

Juhász Márton – dob
Charley Rose – staxofon
Fabio Gouvea – gitár      
Lorenzo Vitolo – Fender Rhodes
Jérémie Krüttli - Basszusgitár

 

  1. Plato’s Clave 4:25
  2. Ancestral Drift 6:21
  3. São Paulo 4:38
  4. Helio 4:10
  5. Wren Song 6:27
  6. Radar 4:15
  7. Winged Travelers 4:44
  8. Mr. Busyman Goes On Holiday 4:40

 

 

1% Köszönjük, ha az SZJA 1%-át a Jazzponthu Kulturális Alapítvány részére ajánlja fel!
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)

Pontos leírást ITT talál.

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
16
25
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005