

Aligha van a főváros virágzó jazzéletében még egy olyan tematikus sorozat, mint az Opus Jazz Clubban minden hónap második keddjén (kivéve a nyári három hónapot) a MAO aktuális (a bemutatásra kerülő lemezhez illeszkedő) kamaraegyüttesének „Legendás albumok” sorozata. A 2017 óta futó rendezvényszéria eddigi több mint félszáz koncertje a műfaj történetének meghatározó fontosságú nagylemezeit mutatta be korszerű tálalásban – teltházakkal!
Idősebb jazzrajongók azonnal tudják, hogy mire is utal a cím, de a fiatalabbak is hallották már, hogy a legendás Blue Note kifejezés nemcsak az első független, egyben jazztörténeti fontosságú lemezkiadót takarja, de szinte stílusirányzatot is képvisel: a műfaj legkiemelkedőbb, leginkább időtálló vonulatát, a hard bop legjobb előadóit, akik egyben márkás zeneszerzők is voltak.
A jazz-zongorista Farkas Zsolti kvartettjének előélete van. A nyári Snétberger Zenei Tehetség Központ felsőörsi bemutató napján hallottam a január közepén fellépő formációt, akikről azt írtam akkor, hogy szívesen hallgattam volna őket még sokáig. A fiatal zenészek fantasztikus koncertet adtak a Budapest Jazz Clubban fél évvel később.
A háromnapos jazz tehetségkutatón ismét izgalmas koncerteket hallhatott a közönség. Hat fiatalokból álló zenekar mutatkozott be péntektől vasárnapig, akik friss gondolatokat és érzéseket közvetítettek a közönségnek élőben és online. Vasárnap ünnepélyes keretek között adták át a díjakat.
Idén már 18. alkalommal rendezik meg Magyarország legnagyobb tehetségbörzéjét, amelyen hat zenekar mutatkozhat be három nap alatt. Már csak két nap és kiderül, ki lesz idén a zsűri és a közönségszavazat nyertese.
Több mint egy év telt el azóta, hogy ugyanezekkel a résztvevőkkel egy remek koncertnek voltunk szem- és fültanúi a Harmónia Jazzműhely jóvoltából a Budapest Jazz Clubban. Így aztán nagy örömmel olvastam a Háló januári programjában, hogy kivételesen nem a hónap második keddjén, hanem jóval későbben lesz az idei év első jazzestje a főváros kellemes klubhangulatot garantáló jazz-színhelyén.
Mindig izgalmas játék egy általam eddig nem ismert zenekart elhelyezni a térképen, még mielőtt meghallgattam volna őket. Erős prekoncepcióval próbálom elképzelni, vajon mi lesz? Dixieland vagy free?
Mi van Gyula? Előttem rögtön megjelenik egy kép, amint a MagyarJazz hírportál szerkesztője eldobja a kanalat, miközben elolvassa a cikkem címét! Mondhatnám kicsit lemerülve a bulvárba, hogy repülőrajtot vett a kanizsai jazzélet. Történt ez január 24-én a Nagykanizsai Honvéd Kaszinóban, ahol megkezdődött az idei jazzévad. Újra jazzkoncertek, újra telt ház! Nagyszerű kezdés a ZNS zenekar és a Kanizsa Jam Műhely hangversenyével, ami után örömzene zárta az estet!
A sokoldalú énekes-zeneszerző-hangszerelő igazi meglepetést okozott az Opus közönségének, amikor a jazz gyökereihez visszatérő programmal bűvölte el a lelkes hallgatóságot. Igaz, hogy már korábban is volt Gershwin vagy Cole Porter „projektje”, de ilyen vérbő, a Nagy Amerikai Daloskönyvet „fellapozó” komplett programot még nem hallottam tőle, pedig indulásától követem pályáját.
Idén már január közepére lezajlottak a Zeneakadémia Jazz Tanszékének félévi vizsgái. Az egyetem big band bemutatókoncertjére kaptunk meghívást, de utána sok értékes produkciót láttunk kollégámmal, Sztraka Ferenccel.
Hétfőn lezárultak a félévi vizsgák a jó nevű Bartók Béla konzervatóriumban, amiről néhány mondatot és sok fotót hagyunk az utókorra.
Elkezdődött a 2025-ös év, és már hagyományosan, az év elején elindultak a Bartók konzi, valamint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének félévi vizsgakoncertjei szép sorban.
A tavalyi évet úgy terveztem befejezni, hogy az utolsó hónap – számomra! - fontosabb koncertjeiről és lemezkiadványairól írok ismertetőket, esetleg ajánlókat. Volt néhány kitűnő esemény, lemez…
A sokoldalú és népszerű Jazzation a capella vokálkvintett népdalok előadására fókuszált a két nappal Szilveszter előtti koncertjén a Zeneakadémián. Zipernovszky Kornél írása.