Kétszeresen is rendhagyó, de annál élvezetesebb koncertnek lehettek tanúi azok, aki a hőség ellenére is a Háló Jazzklub rendezvényére „neveztek be” kedden este. Rendhagyóan nyári szünet nélkül zajlanak a jazz-rendezvények, hiszen van mit bepótolni. Már réges-régen szerették volna az Elek István Quartet szellemes című „Jazz-Elek” lemezalbumának bemutatóját a nagy múltú klubban is megrendezni, de ezt a pandémia eddig meghiúsította. Másrészt csak néhány napja volt a klub vezetőjének, Schön Györgynek 60. születésnapja, így teljesülhetett az a vágya, hogy egy ilyen kiváló együttessel mutathassa be „jazzvénáját” is.
Pontosan egy évet vártunk erre az estre. Végre eljött a nagy nap, amikor a világhírű zenekar második hazai szereplése megvalósulhatott. Éppen tizenkét éve, hogy 2009. július 26-án a Budapest Kongresszusi Központban legalább ekkora érdeklődés mellett mutatkozott be ez a jazztörténeti jelentőségű big band.
A Müpa a hazai koncertélet szentélye. A kapunyitás előtti pánikra a „pszichológusuk” a jazzkedvelőknek is megtalálta a leghatásosabb ellenszert. Emlékszem, egy éve pont erre a koncertre készültem (tavaly július 6-án lett volna). Klasszis fellépőket hívtak tehát. Ez valójában nem egy produkció, ők a jazz egészét, múltját és jelenét egyszerre reprezentálják. New York válogatott zenészeiről van szó.
Tavaly júniusban már nagyon készültünk, aztán közbejött a járvány, ősszel felcsillant a remény, talán mégis, aztán kiderült, mégse. Idén júniusra enyhült a helyzet, a sorompók felnyíltak, így a Harmónia Jazzműhely tradicionális nyári évadzárójára végre ideutazhatott Luiza Zan, így mindenki örömére csak összejött a román énekesnő és a Gyárfás Istvánnal kiegészült Sárik Péter Trio várva várt koncertje.
A múlt héten két napon át jazz-zenész palántáké volt a Budapest Jazz Club nagyterme. Két nap összesen 8 zenekar léphetett végre színpadra közel másfél éves kihagyás után.
A vírushelyzet javulásának, és az egyre több szabadságot adó korlátozó intézkedéseknek köszönhetően a zártterű klubok is sorra nyitják kapuikat a közönség előtt. A nyár beköszöntével pénteken a nagy múltú Márványteremben is több mint fél év kényszerszünet után, a hasonlóan nagy múltú „Klasszikus és Jazz” sorozat idei nyitányán, Bágyi Balázs zenekarával közönség előtt mutathatta be „Satie in Jazz” című új, a francia zeneszerző, zongoraművész ihlette kompozícióit, és szerzeményeinek átdolgozásait. Az este hétkor kezdődött ősbemutatón a hét éve alakult New Quartet felállása, ahogy az elmúlt öt évben megszokhattuk, nem változott, így szaxofonon az Ávéd Jánost váltó Soso Lakatos Sándor, zongorán Oláh Dezső, bőgőn Oláh Péter, és a dobokon természetesen az alapító-zenekarvezető Bágyi Balázs játszott.
Nem egyszerű az újranyitás – már másodszor egy év alatt – főleg, ha tudjuk, csak az oltottaknak van lehetőségük beülni egy koncertre. Ráadásul a bezártság alatt megváltoztak a szokások, otthon töltötte ideje nagy részét mindenki, ezután nehéz a kimozdulás – pedig megéri.
Aligha kell bizonygatni, hogy mennyire éhes a közönség a kultúra minden formájára, ilyen – a háborúkat leszámítva – példátlanul hosszú kényszerszünet után. Jártamban-keltemben ezt tapasztaltam mindenütt, az Opustól a BJC-ig, az iF-től a MoM-ig. Újra indulunk azzal a reménnyel, hogy lassan minden visszatér a normál kerékvágásba. Kedden este a Háló Jazzklubban is valamilyen szokatlanul ünnepélyes hangulatban került sor egy rendhagyó duó koncertjére, amelyben Antal Tibor hegedült és Gyárfás István gitározott.
Úgy tűnik, visszavonulóban a járvány. Május 8-tól a koncertek előtt olvasható „A vonatkozó rendelethez igazodva 2020. november 11-től klubunk határozatlan ideig zárva tart. Koncertjeink LIVE STREAM közvetítéseit a BJC Facebook oldalán, illetve YouTube csatornáján követhetik” felhívás is lekerült a BJC honlapjáról. Igaz, egyelőre „A klub látogatásához személyi és védettségi igazolvány szükséges” kezdetű felhívás váltotta, de a lényeg, ha maszkban is, végre látogathatóak a koncertek.
A korlátozó intézkedések újabb enyhülése folytán, pénteken már beltéri helyiségében is fogadhatta vendégeit az iF. A „Nagy Ajtónyitásra” francia esttel várták a közönséget, és az élő zenére vágyók éltek is a lehetőséggel. A párizsi hangulatot az Egri Jr. Quartet hozta, a zenekarvezetővé avanzsált ifjú zongorista világsztár vendége a nagysikerű húsvéti zártkapus live stream koncerthez hasonlóan a virtuóz hegedűs, Roby Lakatos volt, a papa, Egri János bőgőzött, a doboknál viszont személycsere történt, ezúttal Richter Ambrus játékát élvezhettük.
Az International Jazz Day közel 200 országra kiterjedő rendezvénysorozata tíz éves évfordulóját ünnepli a napokban. Magyarország Nemzetközi Jazznap névvel csatlakozott az UNESCO kezdeményezésére bejegyzett a világnaphoz. Az előző évekhez képest, a tavaly kirobbant pandémia miatt idén is online térbe szorultak a koncertek, a kiállítások, a filmvetítések és a közönség előtt tartandó egyéb rendezvények. Nagykanizsán a Kanizsai Kulturális Központ a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) támogatásának köszönhetően a Gayer Mátyás-Hofecker Dániel duó koncertjével kapcsolódott a jeles eseményhez. A Youtube-on és a Facebook-on elérhető koncertet április 29-én este láthatták a műfaj iránt érdeklődők.
Szombaton, a terasznyitás napján jól döntöttek, akik lemondva az este 11-ig meghosszabbított kimenőről, inkább nyolckor a számítógépük monitora előtt foglaltak helyet. A Budapest Jazz Club élőadásában a Jazz Generációk sorozat szaxofonosokról szóló új epizódjának vendégei az izgalmas zenék mellett, izgalmas történekkel rukkoltak elő.
Húsvéthétfőre különleges koncertet ígért Facebook oldalán az iF Cafe Jazz.
Az Egri a Négyzeten, a bőgős papa zongorista fiával duóban ismertté vált formációja négytagúra bővült, és a „bandleader” szerepét az ifjabbik Egri János, azaz Egri Jr vette át. Az ő ötlete volt ugyanis a világszerte csodált hegedűvirtuóz, Roby Lakatos meghívása, aki örömmel fogadta a felkérését, és a múlt hónap elején debütált trióhoz ezúttal Pecek Lakatos András is csatlakozott.
Borbély Mihály formációi közül a Kárpát-medence és a Balkán népzenei örökségét ötvöző Balkán Jazz Project legutóbb csaknem egy éve, egészen pontosan tavaly február 21-én lépett fel a Budapest Jazz Clubban. „A nagy érdeklődésre való tekintettel ezen az estén nem lesznek asztalok a koncertteremben.” – hívta fel figyelmünket anno a klub programajánlója, ami egyáltalán nem volt szokatlan a nagy népszerűségnek örvendő zenekar szokásos teltházas koncertjei miatt. A Harmónia Jazzműhely szervezésében azon a bizonyos pénteki napon ráadásul vendégszólista, Dresch Mihály is erősítette a csapatot, így természetesen sűrűn rakott széksorok várták a közönséget. A szuperkoncert után nem sejthettük, hogy egy alattomos járvány miatt a következőre csak most, február 26-án kerülhetett sor, a múlt évihez hasonlóan a Harmónia Jazzműhely pénteki napján, de idén a továbbra is fennálló szükségállapot miatt sajnos zárt kapuk mögött.
Idén már hatodik éve rendezi meg a Magyar Jazz Szövetség 'Az év fiatal jazz-zenésze' versenyt. Ahogy azt már megszokhattuk, az online térbe kényszerült ez a verseny is a koronavírus járvány miatt. Ennek a rendezvénynek a Budapest Jazz Club adott otthont idén is, így élőben és a legjobb minőségben követhette nyomon az eseményt a közönség.
Aligha kell bizonygatnom, hogy mennyire kiéheztünk már az élő zenére. Rám aztán biztosan érvényes ez, hiszen aki olvassa az írásaimat, szinte már unhatja a befejező szlogenemet, mely szerint „az élő zenét semmi sem helyettesíti”. Nos, kedden estére meghívást kaptam a Háló klubestjére, ami persze live stream adás okán zártkörű rendezvény volt, de örömmel rohantam, mert utoljára október 25-én a Hajdu Klára Quartet koncertjén volt részem élő jazz élményben!
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
| ||||
4
|
5
Dátum :
2020. május 5.
|
6
|
7
|
10
| ||
11
|
13
|
16
| ||||
18
|
19
|
21
|
24
| |||
25
|
28
|
30
|
31
|