Óriási szerencse kell ahhoz, hogy valakinek az egyik kedvenc jazz-zongoristája éppen akkor repüljön New Yorkból (ez esetben Brazíliából) a nyaraló helyére, amikor épp egy hétig ott tartózkodik. Nem is beszélve arról, mikor a két hónapja a New York-i Village Vanguardban hallott dobos jön velem szembe az egyik festői falu utcáján. Ám az Isztriai-félsziget zenei élete példás, így a helyi zenészek sem maradhatnak ki a beszámolóból, sőt egy jazzfesztiválon is jártam. New York, Milánó, Velence után a hazánkban is oly népszerű üdülőhelyről készült egy kis ismertető.
A Nagy Elődök c. sorozatban Pallai Péter remélhetően közérthető szövegekkel és youtube illusztrációkkal mutatja be a jazztörténet stílusformáló szólistáit a különböző hangszereken (zongorával kezdve) a kezdetektől egészen a 70-es évekig. Olyanok is szerepelnek az összeállításokban akiket elkerült a világhír, noha megérdemelték volna. A zenei illusztrációkat a youtube-ról válogattam, hogy a legszélesebb körben hozzáférhetőek legyenek. Ez a fejezet a hatvanas-hetvenes évek avantgárdjával foglalkozik és a zene nem mindenkinek lesz a kenyere. Lesznek roppant hosszú felvételek is, amelyeket természetesen nem köteles az olvasó végig hallgatni.
Augusztus első hétvégéjén „jazzrajongók Mekkája” lesz Magyarország.
Az idei Művészetek Völgyében a Harcsa Veronika Udvarral szemben egy új udvarnak is helyet ad az összművészeti fesztivál, ahol ugyancsak jazz-zene fog szólni, mégpedig a Magyar Jazz Szövetség Udvarnak.
Péntekre virradóra New Yorkban 96 éves korában meghalt Tony Bennett. A 41 jelölésből 18 Grammy-díjat nyert, emellett a Recording Academy életműdíját, és két Emmy-díjat is kapott, valamint a Kennedy Center kitüntetettje, a National Endowment for the Arts Jazz Master, a Nemzeti Alapítvány a Művészetekért Jazz Mesterévé lett énekes halálának híréről a nemzetközi sajtó legrangosabb orgánumai is beszámoltak. „A „Great American Songbook” egyik legnagyobb tolmácsolójaként vitte a fáklyát, a 20. század legnagyobb amerikai énekeseinek, Louis Armstrong, Bing Crosby, Judy Garland, Billie Holiday, Frank Sinatra zenei útját, a 21. századba.” – emlékezett róla Bruce Weber a The New York Times munkatársa.
Korunk egyik legnagyobb szaxofonosa is az ECM-nél „kötött ki” már évekkel ezelőtt, 2018 óta pedig már saját neve alatt három lemezt készített új triójával, amely Trio Tapestry néven szerepel.
Új sorozatot indítunk el 2023-ban. A klubokba, fesztiválokra járó jazzt kedvelő közönség a zenészekről csak-csak tud informálódni a világhálón keresztül, de azokról a hangszerekről semmit nem tudunk általában, amin játszanak a muzsikusok. Most itt az alkalom, hogy a jazz-zenészek – minket csak ők érdekelnek – mesélhessenek egy kicsit arról a tárgyról, amivel talán egész életükben több időt töltöttek, mint embertársaikkal. Miért fontos számukra, mit kell tudni róla, mi a kiválasztás alapja. Kérésemre közérthetően, valóban nem a zenész a zenésznek, hanem a zenész a közönségének mondja el a legfontosabbakat a hangszeréről.
Egy csomó kulturális toposz és hagyomány vezette be a Sárik Péter Trió és Szőke Nikoletta koncertjét, ami talán egy kicsit feszélyezte is őket. Itt van mindjárt a helyszín: az a fertődi kastély, amelyet Esterházy „Fényes” Miklós herceg bevallottan úgy építtetett, hogy versenyre keljen Mária Terézia császárnő pompájával. A család jelenlegi feje Antal herceg, aki újabban itt is lakik, és a hercegné társaságában végig is hallgatta a koncertet. A fokozatosan restaurált kastély Marionett színháza már alkalmas jazzkoncertekre – sajnos az örökérvényű Haydn-szimfóniák bemutatójának fő helyszíne, az operaház nem volt megmenthető, a Marionett színház viszont igen, a romokból itt jelzésszerűen hagyták meg az eredeti részeket, és ízlésesen tették új funkciókra alkalmassá (bár ezen a koncerten az énekesnő többnyire előrébb állt a lámpák fényénél, ezért belőle a közönség kevesebbet láthatott).
A június 27-én lelakatolt Budapest Jazz Club három hét szünet után újra kinyitja kapuit július 18-án.
Mint arról koncert-előzetesünkben is hírt adtunk, a 85 éves muzsikus 2006-ban történt hazatelepülése óta minden évben igyekezett koncerttel emlékezetessé tenni születésnapját. Pénteken este a budai Nyitott Műhelyben gyűltek össze Tommy barátai és tisztelői, hogy köszöntsék a mindig vidám jazzfenomént.
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem rektori pályázatának diszkriminatív kiírása miatt az egyetem tanárai és a MJSZ is nyílt levélben tiltakozik.
A téma az utcán hever – tartja a mondás. A mondással ellentétben a téma múlt pénteken nem az utcán, hanem a téren, és persze nem is hevert, tehetséges jazz-zenészek szólaltatták meg. A Téri dallamok sorozat keretében ezúttal a Pollack Mihály téren az Oláh Kálmán Next Generation adott koncertet.
Varga Balázzsal a Müpa tehetségkutatóján készült videóinterjú, akinek a döntőbe jutott zenekara, a Varga Balázs / Expression július 25-én lép fel a Művészetek Völgyének új udvarában, a Magyar Jazz Szövetség Udvarban.
Ismeretes, hogy az Amerikában fél évszázadot töltött Tommy Vig, aki immáron 2006 óta ismét itthon él, július 14-én ünnepli 85. születésnapját! Ezúton is kívánunk Neki az egész magyar jazztársadalom nevében további jó egészséget, alkotókedvet és a Tőle megszokott aktivitást!
Az indiai zenét a jazz elemeivel ötvöző Shakti csaknem fél évszázaddal ezelőtt megdöbbentette a zenei világot, a globális kompozíciókban rejlő új lehetőségeket bemutatva, addig feltérképezetlen utakat tárt fel, mintául szolgált a mai világzenének. Azonnal elbűvölték a közönséget, nemzedékeket inspiráltak az élet minden területéről, hogy saját, kultúrák közötti Odüsszeiáikra induljanak. Az alapítók, John McLaughlin és Zakir Hussain a közelgő ötvenedik születésnap előtt újra életre keltette a hosszú időn át szünetelő, időnként összeálló és feltámadó, több, olykor kényszerű tagcserén átesett formációt. Londonból indult európai turnéjuk során vasárnap az Erkel Színházban léptek fel.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
Dátum :
2020. jún. 3.
|
4
| |||
28
Dátum :
2020. jún. 28.
| ||||||