fbpx

Roberto Fonseca - Yesun

2020. február 12.

Roberto Fonsecát azóta ismeri a jazzvilág, mióta a Buena Vista Social Club zenészei egyöntetűen úgy döntöttek, hogy a huszonnyolc éves zongorista szálljon be Rubén González megüresedett helyére. 16 évesen jelent meg első lemeze, ez már a kilencedik. Eredeti módon ötvözi játékában az amerikai jazzt a kubai zenei hagyományokkal. Érdekes keveréke a sokféle zenei hatásnak, amik megérintették, de Kubáról egyébként is a szivar mellett a koktélok jutnak az eszünkbe. A jazz alapokhoz vegyül egy kis mambo, rumba, elemeiben a fandango és bolero, némi reggae, feldobva a soul, funk és a hip-hop hangzásaival. „Mindig ezt a lemezt akartam megcsinálni” jelentette ki a ma is Havannában élő zongorista a megjelenéskor.

Kinek ajánlom? Fonseca albuma tetszeni fog azoknak, akik a tradicionális kubai és a latin zenekarokat szeretik, mert néha úgy szól, mint egy autentikus kubai comparsa, az utcai karnevál marching bandje. Ehhez jó ízelítő a korongról a „Kachucha”, az „Aggua” vagy a salsa alapozású „Mambo pa la niña”, ahol a billentyűs technikája New Orleans bárzongoristáit idéző.  Nem véletlenül bábáskodik a Buena Vista őstagjai (Ibrahim Ferrer, Omara Portuondo) önálló albumainál. Az alaptrió ebben a zenében nőtt fel: Fonseca zongora, billentyűsök, Raúl Herrera dobok és Yandy Martínez Rodriguez bőgő. Figyelmet érdemel Danay Suárez, akiről ha nem írom ide, senki nem mondja meg, hogy a rapből érkezett, és a tiszta többszólamúságban profi Gema 4 vokál. A ritmusarzenál kezelői pedig érzékletesen illusztrálják, hogy az afro-kubai zenében ezek dallamhangszerek.

Azok is szívesen hallgatják majd, akik kedvelik a meanstream jazz latinos stílusú zongoristáit, és a profi groove-okon nyugvó smooth-t. Nem véletlen, hogy a netes amerikai jazzrádióknál jó ideje a játszási listákon van a „Montown” vagy a funkos „Cadenas”. A „Por ti” pedig egy klasszikus zongoramű jazzes átirataként hat. Kinek nem ajánlom? Aki nem kedveli a stílusok határain egyensúlyozó jazzt. A hangzás kuriózumához hozzájárul két exkluzív vendégzenész is: a francia-libanoni trombitás Ibrahim Maalouf és a „Vivo”-ra bopos hangzást feltevő szaxofonos, bizonyos Joe Lovano.

Sokak szerint Fonseca a kubai zene reneszánszának elindítója. Maradjunk annyiban, hogy aki a Grammy latin jazz album kategóriájának jelentését érteni akarja, annak kötelező feladat a lemez meghallgatása. Rosszabb kedve senkinek nem lesz tőle.

 

Wagram Music, 2019

 

  1. La llamada (feat. Gema 4)
  2. Kachucha (feat. Ibrahim Maalouf)
  3. Cadenas (feat. Danay Suarez)
  4. Por ti
  5. Aggua
  6. Motown
  7. Stone of Hope
  8. Vivo (feat. Joe Lovano)
  9. OO
  10. Mambo pa la niña (feat. Gema 4)
  11. Ocha
  12. No soy de esos
  13. Clave

 

Közreműködnek:

Roberto Fonseca: zongora, orgona, moog, wurlitzer, clavinet; konga, ütőhangszerek
Yandy Martínez Rodríguez: bőgő
Danay Suárez: ének, vokál
Tal Ben Ari, Odette Tellería, Michèle Alderete és Laura Flores (Gema 4): ének, vokál
Mercedes Cortés és Yipsi Li Avila: vokál
Ibrahim Maalouf: trombita
Joe Lovano: szaxofon
Raúl Herrera: dobok, ütőhangszerek
Inor Sotolongo: ütőhangszerek
Adel González: konga

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
23
24
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005