Kedden az Oláh Krisztián Quartet lépett fel a Budapest Jazz Clubban, a két éve alakult zenekar vendége a brit jazz egyik reprezentánsa, a Royal Scottish Academy of Music and Drama tanára, többek között Quincy Jones, Aretha Franklin, Randy Brecker és Kurt Elling több lemezén és turnéján is játszott Ryan Quigley volt. A többnyire inkább rock koncerteken előforduló extázis kialakulásában komoly „bűnrésze” volt Krisztián mellett öccsének, a szaxofonos Kálmánnak, a bőgős Orbán Györgynek és a dobos Serei Dánielnek.
Hétfőn a budapesti Bolgár Kulturális Intézetben a Biblia óegyházi szláv nyelvre történő lefordításában Szent Cirill és Metód tanítványaként résztvevő, és az első bolgár állam hivatalos írásformájává vált cirill ábécé tökéletesítését befejező Ohridi Szent Naum halálának 111. évfordulójára nyílt kiállítás, kortárs magyar és bolgár művészek alkotásaiból. A kerek évfordulóra tervezett nyitány egy évet csúszott a pandémia miatt, idén viszont az Ars Sacra Fesztivál és a Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus programjai közé kerülve nagyobb nyilvánosságot kaphatott. A megnyitó után egy oldalunk profiljába illő ősbemutatóra is sorkerült. Az intézet igazgatója, Plamen Peykov a koncertterembe invitálta a megjelenteket, ahol Binder Károly a Bulgária hét apostola közt számon tartott Ohridi Szent Naum tiszteletére írt zeneművét Borbély Mihály közreműködésével mutatta be.
Az ősz beköszöntével beköszönt a Harmónia Jazzműhely is. A nyári szünet után a háromtagú koncertszervező csapat visszatért a BJC-be, és az elmúlt több mint egy évtized során nagy népszerűségre szert tett „Jazz Péntek” sorozat ősztől folytatódik. A hagyományokhoz híven, a szeptember első pénteki évadnyitón idén is a Szakcsi Lakatos Béla Trio lépett fel.
A hagyományokat folytatva, augusztus utolsó hétvégéjén kizárólag jazz koncertek kerültek a Müpa műsorába. Idén azonban a tizenöt éven át a tradicionális jazz irányzatait kínáló New Orleans Swingfesztivál kereteit bővítették, és az új, JazzTime néven indított sorozatban már a swing utáni, sőt a kortárs fősodorhoz tartozó zenék is helyet kaptak. Így került a három estét felölelő nyárzáró programjába szombaton a márciusban, 89 éves korában elhunyt Gonda János emlékének adózó, a Fesztivál Színházban 20 órától a Jazzstaféta címmel hirdetett koncert is, melyen egykori pályatársaiból, a Magyar Jazz Szövetség későbbi elnökeiből és a Zeneakadémia jazz tanszakának (ma már egyetemi tanszékének) őt követő vezetőiből, valamint tanítványaiból összeállt formációk játszották műveit, idézték fel sokszínű zenei világát
Másfél évtizedes hagyománya van immáron augusztus utolsó hétvégéjén a három napos jazzfesztiválnak a Müpában. Mostantól JazzTime nevén „fut tovább” a korábban New Orleans-Swing elnevezésű jazzünnep. Ahogyan azt a neves trombitás, Szalóky Béla találóan felkonferálta, ez lehetne, akár az első fesztivál is az új megnevezés alapján, mindenesetre várhatóan a műfaj modernebb stílusirányzatai felé is nyitnak majd a jövőben. Egy biztos: jazzre éhes telt ház volt a Fesztivál Színházban pénteken este.
Augusztus 27-én a Borbély Műhely adott koncertet Nagykanizsán. A Móricz Zsigmond Művelődési Házban tartott rendezvényen az együttes 2019-ben megjelent Grenadilla című lemezét mutatták be. Borbély Mihály különböző formációinak nagy rajongótábora van, így a teltházas koncert ezúttal is sokakat vonzott a nyárvégi estén.
Augusztus 21-én, szombaton a Bazilika főbejárata előtt felállított színpadon adott ingyenes koncertet a Mandoki Soulmates. A még a Covid idején szervezett, nemzetközi sikerű áprilisi online koncert után, Budapesten hallhatta először élőben a közönség a Németországban élő zenész-producer, Leslie Mandoki Bartók Béla zenei öröksége ihlette új albumát. A zenekarban olyan világsztárok léptek fel, mint Al Di Meola, Mike Stern, Bill Evans, Randy Brecker, Richard Bona, és a rockzenében hasonló hírnevet szerzett, törzsolvasóink számára talán kevésbé ismert Tony Carey, akik saját formációikkal külön-külön is teltházas koncerteket hoznak.
Szerdán a Kossuth téren, az Országház főbejárata előtt felállított színpadon adott ingyenes koncertet a Borbély Műhely. Az esemény a júniustól szeptemberig tartó Tér - Zene elnevezésű rendezvény programjában kapott helyet, az ugyancsak jelenleg zajló Zenélő Budapest koncertsorozat vendégműsoraként. Eredetileg múlt csütörtökön játszott volna a zenekar, de akkor a több napja tartó, szűnni nem akaró országos eső tombolása miatt, még idejében lefújták a szervezők. Erre a hétre viszont kitisztult az ég, a felhőknek nyoma sem maradt, így a szerda délután öt órára meghirdetett koncert létrejött. Az alapító-névadó Artisjus-, eMeRTon-, Szabó Gábor- és Liszt-díjas, a Vujicsics együttes tagjaként pedig Kossuth-díjat is elnyert, a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztjével kitüntetett Borbély Mihály bemutatta pár éve már változatlan felállásban játszó zenekarát. A „műhelyben” a létező összes nád- és fafúvós hangszeren játszó zenekarvezető mellett Tálas Áron billentyűzött, Horváth Balázs bőgőzött és G.Szabó Hunor dobolt.
Szombaton az Orgonák éjszakája országos programjának egyik helyszínévé vált Budapest Jazz Clubban egy szokatlan felállású trió lépett fel. A Hammond orgona Rhodes pianóval és dobbal társítva nemzetközi téren is ritkaságnak számít, de a furcsa hármasban a hangszereket megszólaltató muzsikusok is garanciát jelentettek a különleges élményre. A klub és a Filharmónia Magyarország közös rendezvényén a REGÁLY – SZAKCSI – BALÁZS TRIO játszott.
Vasárnap nagyszerű hangulatban, a László Attila Fusion Circus fantasztikus koncertjével zárult a Dunakanyar egyik legjelentősebb háromnapos jazz-zenei rendezvénye, az esztergomi Sárkányszelídítő Jazz Napok. A negyedik alkalommal megrendezésre került koncertsorozat osztatlan sikert aratott mind a közönség mind a fellépő művészek körében.
Nem volt könnyű rávenni magamat, hogy a még mindig forró délutánon „alászálljak” a viszonylag hűvös Budáról a pesti katlanba, jóllehet a klub remek légkondicionálása és a csapolt sör bíztató feltételeket ígért a garantáltan remek muzsika mellé… Magam ugyanis tényleg lelkes rajongója vagyok ennek a formációnak és a lehető legtöbbször megjelenek koncertjeiken.
Már majdnem egy hete tartott az összművészeti fesztivál a Balaton északi partjától nem messze, mikor megérkeztem. Nem egészen véletlen, hogy pont aznapra esett a látogatásom, mikor a legtöbb jazz programot kínálta Kapolcs.
Snétberger Ferenc 10 éve hozta létre Felsőörsön azt a helyet, ahol a hátrányos helyzetű gyerekek olyan támogatást kapnak, ami az oktatáson túlmutat. Ahol közösségben élhetik át a kiválasztottak, hogy róluk szól az a 10-12 hét egy évben, amikor elismert tanárok csak rájuk összpontosítanak, akár játékosan, akár komolyan, a tanulás, a tehetséggondozás a cél ebben a kis közösségben, sőt figyelemmel kísérik a mentorok fejlődésüket, előrejutásukat. A gitárművész maga is ismeri a hátrányos helyzet küzdelmeit, ám azt is, hogyan lehet tehetséggel és szorgalommal kitörni.
Mindig lázba hoz, ha Budapest jazztérképére új helyet jelölhetek! Ezúttal a magát bemutatkozásként sejtelmesen „Finom kis kocsma a Ráday utcában...” szlogennel definiáló, a Ráday utca 26. alatt található „Kisesti” keddi programajánlata keltette fel figyelmemet. Májusban, a pandémia harmadik hullámának csillapodása következtében enyhült korlátozó intézkedéseknek köszönhetően, a „Nagy Ajtónyitás Napján” újra kinyithatott helyen ugyanis ekkor került először jazz a zenei kínálatba. Az este hétórakor kezdődött eseményen apa és fia, azaz az Egri & Egri, vagy ha úgy tetszik, az „Egri a négyzeten” formáció játszott.