Elvétve láttam üres helyet, már a koncert előtt fél órával is sokan voltunk a teremben. Az érdeklődés mindenképpen indokolt, mivel ez a nemzetközi összetételű csapat nem mindennapos vendége a hazai színpadoknak.
Az amerikai feketék megrendítő vallásos megnyilvánulása, a jazzes előadásmóddal interpretált gospel-ének méltó környezetben szólalt meg két, egymást követő estén a minden magyar ember számára ikonikus fontossággal bíró budavári Mátyás-templomban. 2016 nyarán volt részünk – részben azonos amerikai művészek jóvoltából – hasonló élményben a Váci Székesegyházban.
A győri Rómer Jazzklub negyedik évadjának nyitó koncertje igazán pazarul sikerült. Szerdára az okkultizmus jegyében egy délibábszakértőt vártunk. A hely nevezetes arról, hogy szeret szubkultúrákat kiszolgálni. A telt ház annak is szólt, hogy az ígéret szerint a guru a téma társszakértőjével érkezik. Berki Tamás a Minden Délibáb című közös albumuk „one-man band”-jét hozta magával erre az estre: Sárik Pétert.
Pénteken indult tehetségbörze utolsó napján is fiatal zenekarok mutatkozhattak be a Müpa színpadain. Ismét ki kell emeljem, hogy minden nap a produkciók után, egyórás értékelésen vettek részt a zenekarok, ahol a magyar és nemzetközi zsűri tagjai részletesen analizálták az aznapi fellépők előadásait és tanácsokkal látták el őket. A mostani koncertbeszámolóban a vasárnapi fellépőkről lesz szó. Nemcsak leírást fognak találni egyes zenekarokról, hanem mivel mindenkinek más az ízlése, szerettük volna, ha azok is belehallgathatnak a zenekarok produkcióiba, akik nem értek rá az adott napon. Sőt, mini interjút is adtak a fellépők, így a gondolataikat is meghallgathatják a zenéik közben.
Pénteken indult a Müpában a tehetségbörze, aminek az eredményhirdetéséről már tudósítottunk. A mostani koncertbeszámolóban a szombati napról lesz szó. Nemcsak leírást fognak találni egyes zenekarokról, hanem mivel mindenkinek más az ízlése, szerettük volna, ha azok is belehallgathatnak a zenekarok produkcióiba, akik nem értek rá az adott napon. Sőt, mini interjút is adtak a fellépők, így a gondolataikat is meghallgathatják a zenéik közben.
Pénteken indult a Müpában a tehetségbörze, aminek az eredményhirdetéséről már tudósítottunk. Azonban arról, hogy egyes napokon milyen produkciók hangzottak el, még nem esett szó. Nemcsak leírást fognak találni egyes zenekarokról, hanem mivel mindenkinek más az ízlése, szerettük volna, ha azok is belehallgathatnak a zenekarok produkcióiba, akik nem értek rá az adott napon. Sőt, mini interjút is adtak a fellépők, így a gondolataikat is meghallgathatják a zenéik közben.
A háromnapos tehetségbörzén a Müpában bemutatkozási lehetőséget kapott kilenc tehetséges fiatal zenészekből álló zenekar. Emellett két díjat is osztottak, az egyik a közönség által megszavazott legjobb együttesnek járó, a másik pedig a hazai és nemzetközi szaktekintélyekből álló zsűri voksa alapján odaítélt díj. A mostani cikkben csak a győztesek nevei kerülnek ki, de minden zenekar fellépéséről lesznek fotók, interjúk és videók a hét folyamán.
Az első számú hazai jazzklub az idén is folytatja a világsztár jazz-zenészek felléptetését. Ez annál is dicséretesebb, mert sztároknak minősülő hírességeket olykor másutt is láthatunk Diana Kralltól Gregory Porterig, de a kortárs jazznek, a mérvadó amerikai szakmai vélemények alapján legrangosabbnak számító képviselőit, jóformán csak a BJC jóvoltából láthatja a hazai közönség. Mégpedig immáron tizenkét éve!
Nagysikerű, teltházas koncertet adott Micheller Myrtill a Müpa nagytermében. Ez már eleve komoly „fegyvertény”. Rangot és népszerűséget jelent, mert a legismertebb jazz-zenészeink koncertjei is jó, ha a Fesztivál Színházat megtöltik. Myrtill művészete igazán különleges a hazai „könnyűzenei” műfajban. Otthonosan mozog minden stílusirányzatban, ezért aztán mágnesként vonzza a közönség legszélesebb rétegeit, azokat, akik a jazzvokált vagy a francia sanzonokat, a lírai dalokat vagy akár a népdalfeldolgozásokat kedvelik.
Idén is megrendezte a Magyar Jazz Szövetség a Pintér Zoltán által kitalált versenyt. Talán ebben az évben még nehezebb volt a szavazás, mint tavaly. Idén nyolc helyett csak 6 fiatal jutott a döntőbe. Egyikük már tavaly is megmérettette magát: a határon túli, szabadkai Malko Luka. Az idei versenyzők közül - a fent említett szabadkai fiatalon kívül – már mindenki fellépett budapesti klubokban, sőt a koncertbeszámolókban is feltűnt a nevük. A beszámoló végén a videóban, a versenyzők improvizációiból van pár perc összevágva.
A Budapest Jazz Club és a londoni jazz szentély, a 606 Club között a Harmónia Jazzműhely közvetítésével immár tizenkettedik éve folyó zenei cserekereskedelem legfrissebb magyar exportja, a trombitás-szárnykürtös Subicz Gábor volt.
Az utolsó nap is tartogatott meglepetést a Zeneakadémia Jazz Tanszékének vizsgakoncertjein. Pénteken két kivétellel másodikos, illetve harmadikos növendékek játszottak. Ez hallatszódott az előadásokon is. Annyira kidolgozott volt mindegyik, hogy nem tudnék egyet kiemelni, amelyik sokkal különlegesebb volt, mint a többi. A nap Lakatos Ágnes énekegyüttesének koncertjével indult. Fantasztikus, mennyi jó hangú fiatal jár a Zeneakadémiára. A félévi vizsgakoncert három napját pedig a Borbély Mihály vezette Szaxofon Quartet zárta.
Tegnap folytatódtak a Zeneakadémia Jazz Tanszékének vizsgái. Először a Jazz Tanszék big bandje lépett fel László Attila vezetésével. A big bandbe érkeztek régi diákok is, de a jelenlegiek is váltogatták egymást a ritmusszekcióban. A régi hallgatók közül Csapó Krisztián - harsona, Pintér Péter – zongora ült be a zenekarba, a trombitások sorát Sebestyén Patrik, a harsonásokét Bornai Szilveszter erősítette. Miután az egyik dobos jobb, a másik balkezes volt, így minden szám előtt láthattunk dobátszerelést. Ehhez képest a gitárosok, zongoristák, bőgősök váltása már fel sem tűnt. Idén nem csak a big bandre jellemző gyorsabb számok kerültek terítékre, de kivételesen egy szép ballada is, Bob Mintzertől a „Truth”. A szólisták közül többen is remekeltek. Az utolsó számnál a lenyűgöző hangú Varga Dávid érkezett a színpadra, aki az Arénában már elénekelte Quincy Jones koncertjén azt a dalt, amit nekünk is előadtak tegnap, a „Let the Good Times Roll„-t. A big banditák műsorában a cserebere közben László Attila érdekességekkel szórakoztatta a közönséget, tegnap is sziporkázott, ahogy szokott.
A januári vizsgák időszaka ismét elérkezett, és a Zeneakadémia Jazz Tanszékének újfent a Budapest Jazz Club ad otthont ezen a héten minden délután. A tegnap kezdődött és péntekig tartó koncerteken, a hallgatók ismeretüket összeszedve mutatják be zenekari gyakorlaton tudásukat. Jó volt látni, hogy mennyit fejlődtek a másod-, illetve harmadévesek, és milyen sok tehetséges fiatal érkezett ismét a nagynevű intézménybe, ahol a jazz tanszék vezetője Binder Károly. Az első nap után ajánlom a következő két nap programját azoknak, akik a jövő jazz-zenészeit szeretnék meghallgatni. Ma az egyetem big band zenekara fogja nyitni 13.30-kor a koncerteket, pénteken pedig Lakatos Ági énekegyüttese.
A méltán népszerű hazai jazzlegenda születésnapja alkalmat adott arra, hogy mostanában többször is találkozhassunk egyedülálló művészetével. Jómagam is jelen voltam a Müpa Fesztivál Színházban december elején tartott „jazzparádén”, ahol számos zenészbarátjával lépett fel a legkülönfélébb felállásokban és stílusirányzatokban. A pénteki kvartett fellépés volt azonban az „igazi”, ahol a zene volt a középpontban.
Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Bartók Béla Zeneművészeti és Hangszerészképző Gyakorló Szakgimnázium félévi vizsgakoncertjeinek második, egyben utolsó napján is hallhattunk izgalmas produkciókat. Köszönet a Budapest Jazz Clubnak és a hangtechnikusnak, Novák Marcinak, hogy mindkét nap tökéletes hangot varázsolt a színpadra.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|