fbpx

A Keresztút megrendítő üzenete – Modern Art Orchestra: Via Crucis

2024. április 05.

Huzamosabb ideje követve a Modern Art Orchestra munkásságát az a benyomás alakult ki bennem, hogy bármi legyen is műsoron mindig valami különlegesre számíthat az ember, és a megvalósításban mindig a legmagasabb művészi színvonal a cél.

MAO-Via Crucis

Érdeklődéssel vártam tehát ezt a húsvéti koncertet, amelyen Liszt Ferenc késői egyházzenei műve, a Via Crucis big bandre készült adaptációját hallhattuk. A mű 2022-ben a Liszt-Ünnep felkérésére született, bemutatója annak nyitódarabjaként hangzott el a Szent István Bazilikában. Szerzői a zenekarvezető Fekete-Kovács Kornél mellett a zenekar tagjai-háziszerzői: Ávéd János, Bacsó Kristóf, Cseke Gábor, Korb Attila, Subicz Gábor, valamint a MAO-val szorosan együttműködő muzsikusok: Hofecker Dániel és Szabó Dániel. 

Az alapmű eredetileg két zongorára készült el, majd Liszt elkészítette oratórikus változatát is, amelyben mindössze egy zongora kíséri a kórust. Elmondható tehát, hogy legkevésbé sem a virtuozitásról, grandiózus hangszerelésekről és nagyzenekari apparátusokról szól a mű, épp ellenkezőleg, minimális zenei eszközökkel ér el drámai hatást. Kifejezetten izgalmasnak tűnt tehát, hogy egy hangzásban óriási potenciállal rendelkező big band, amelyet leginkább a gazdag, lehengerlő arrangementekkel azonosítunk, hogyan szólaltatja majd meg a művet.
Jelen adaptáció hangszerelési koncepciójának lényege az volt, hogy a kórus szerepét a big band helyettesíti, míg az énekhang két női szólista formájában marad meg a kompozícióban, amelyek közül az egyik klasszikus, a másik jazzénekes. A hangzást végül egy Hammond orgona egészíti ki. Énekesként Horti Lillát és Pocsai Krisztinát hallhattuk, a Hammond orgona mögött Fassang László foglalt helyet.

MAO-Via Crucis

A mű követte az eredetileg mindössze csak mintegy bő fél óra terjedelmű alapmű szerkezetét, vagyis a Keresztút stációinak megfelelően a bevezetéssel együtt 15 – többnyire rövid, esszenciális - tételt hallhattunk. A tételek nagy része kibővített formában hangzott el, teret adva a főként improvizációk formájában megjelenő reflexióknak. Az improvizációk ezúttal a kompozíciónak alárendelt formában voltak jelen, a szabad improvizációnál kötöttebb formában, variációk és kadenciák formájában hallhattunk egyébként kiváló szólókat, főként Fekete-Kovács Kornél (szárnykürt), Ávéd János (tenorszaxofon) és Fassang László (Hammond orgona)  tolmácsolásában.

A mű részletesebb bemutatása bőven meghaladná egy szokásos jazzkoncert beszámoló terjedelmét, ezért most csak néhány, számomra meghatározó, szubjektív benyomást osztanék meg a koncertről:

Véleményem szerint jól működött az egész zenei koncepció, a zenekar képes volt kellő alázattal megmutatni az alapmű lényegét és üzenetét, sikerült elkerülni annak önkényes átértelmezését, ugyanakkor értékes zenei mondanivalóval kiegészítve létrehozni egy teljes értékű adaptációt. A MAO kapcsán már többször is tapasztaltam, hogy a hangszerelés nem csillog öncélúan, kifejezetten alá van rendelve a művészi összhatásnak, itt ez fokozottan követelmény volt és kiválóan meg is valósult.
Izgalmasak voltak a két különböző típusú énekhang kombinációi, a Hölgyek nagyszerűek voltak.  A Hammond orgona nagyon jól illett a hangszerelésbe, a legváltozatosabb hangszíneken szólalt meg, kiváló drámai hatással.
Igen jól szólt az egész zenekar, de ezzel a művel kapcsolatban nem ez a legfontosabb. Nem is az, hogy mennyire jól sikerült Liszt művét zenei értelemben feldolgozni. A lényeg, hogy a Keresztút megrendítő üzenetét, amit már Liszt is tolmácsolni akart, megfelelően képes-e közvetíteni az előadás. Benyomásom szerint ez maradéktalanul sikerült, hála és gratuláció az alkotóknak és az előadóknak!

 

Fotók: MAO

  

 

  

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
1
15
16
18
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005