A Kossuth-díjas jazzművészt nemcsak a Jazz.hu szavazásán, hanem a 2016-ban a brit Rhythm magazin szavazásán is a legjobbnak választották. A többszáz lemezen hallható soproni ütős a Kaszakő, majd a Trio Stendhal nevű formációval lett ismert hazánkban. Az ünnepi interjúban szóba kerültek a kezdetek, a siker kulcsa és hogy a szerencse mennyire meghatározó az ember életében.
- Irk Réka / Jazz.hu: Fuvolázol még néha?
- Horváth Kornél: Néha igen, utoljára a Müpában Lovász Irén koncertjén játszottam altfuvolán. Nagy kedvencem a hangja, viszont sokkal többet kéne gyakorolnom rajta.
- IR / Jazz.hu: Miért pont a jazz-zene felé fordultál?
- Horváth Kornél: A 70-es évek közepén Sopronból Budapestre kerültem fuvolistaként, egy olyan közegbe, ahol a jazz-zene volt az etalon. Ez az időszak a világ jazzművészetében forradalmi változásokat hozott, és ez rám óriási motivációs erővel hatott.
- IR / Jazz.hu: Kik azok a zenészek, akik a kezdetek kezdetén a legmeghatározóbbak voltak a karrieredben?
- Horváth Kornél: László Attila, Vajda József /Kaszakő egy./; Tomsits Rudolf /Tomsits egy./; Kovács Gyula, Kőszegi Imre, Jávori Vilmos, Dely fivérek István és László, Berki Tamás /Dob - Show/
- IR / Jazz.hu: Hogyan lehetett annak idején nemzetközi elismertségre szert tenni? Hogy tudtál kijutni olyan sok fesztiválra, amikor még igencsak zárt volt az ország? Hogy tartottad a kapcsolatot kinti zenészekkel?
- Horváth Kornél: A 80-as évek első felében egy reneszánsz zenét játszó zenekarral a Bakfark Consorttal turnéztam Európában. Az együttessel klasszikus zenei impresszáriók dolgoztak, ők szervezték a turnékat.
A 80-as évek végén, viszont már volt lehetőségünk jazzprodukcióval külföldön játszani. A Trió Stendhallal, Dés Lászlóval és Snétberger Ferenccel európai koncerteken kívül eljutottunk Indiába is, ami nagyon nagy élmény volt. A fesztiválturné alatt volt lehetőségem dél-indiai ütőhangszeres művészekkel találkozni.
Számomra az igazi áttörést a nemzetközi szereplések területén az 1999-es év hozta. Lantos Zoltán Mirrorworld Quartetjével a Lipcsei Jazzfesztiválon szerepeltünk, és a Frankfurter Allgemeine Zeitung neves jazzkritikusa Ulrich Olshausen egy nagyon jó kritikát írt a zenekarról és rólam. Ekkor az ELEN MUSIC német menedzser iroda kezdett foglalkozni velünk, gondoskodott a turnék szervezéséről, illetve különböző nemzetközi formációkat hoztak létre, így született meg velem a Black Sea Trio, Enver Ismailov gitárossal és Anatoly Vapirov szaxofonossal. Velük hosszú évekig koncerteztem.
- IR / Jazz.hu: Mennyire változott az évek alatt, hogy épp a jazzben vagy más műfajokban dolgozol többet?
- Horváth Kornél: A sors úgy hozta, hogy mindig volt bőven jazzkoncert itthon és külföldön különböző felállású zenekarokkal, de a magyar könnyűzenei koncertéletben is aktívan szerepeltem, többek között: LGT, Charlie, Tátrai Band és Zorán, akivel már több mint 30 éve turnézok.
- IR / Jazz.hu: Melyik volt az első nem jazz-zenekar, amiben rendszeresen játszottál? Mennyire segített, hogy a jazzből indultál?
- Horváth Kornél: Ahogy már említettem a Bakfark Consorttal reneszánsz zenét játszottunk és a jazzből kiindulva én egy a hagyományoshoz képest szabadabb ütőhangszeres játékot képviseltem. Ez a felfogás újdonságával jól illeszkedett a zenekar koncepciójához.
- IR / Jazz.hu: A SopronDrum fesztiválnak nagyon jó híre volt, sztárok érkeztek Magyarországra. Lesz még folytatása?
- Horváth Kornél: A SopronDrum fesztivál négy éven keresztül a város és egyben Magyarország egyik kiemelkedő kulturális eseménye volt.
Sajnos folytatása nem lesz.
- IR / Jazz.hu: Mennyire változott a dobos, ütős technika oktatása az évek alatt? Tudtad befolyásolni azt?
- Horváth Kornél: A fiatal dobos generációnak óriási segítség az interneten elérhető sok oktatóanyag. Ez egy merőben új dolog a kétezres évek előtti időszakhoz képest.
Ugyanakkor az élő hangszeres oktatást, az aktív kurzusokat, a testközelből megtapasztalt játékmódokat és a közvetített energiákat, semmi más nem tudja pótolni.
Dörnyei Gábor kiváló dobos barátommal alkotott tHUNder Duo-val a világ számos pontján adtunk dobkurzusokat és koncerteket.
Bízom benne, hogy az általam kifejlesztett egyedi játékmód sok fiatal érdeklődését felkeltette, s játékomat látva jó pár ifjú tehetség határozott úgy, hogy a kézi ütőhangszeres pályára lép.
- IR / Jazz.hu: Jelenleg melyik jazz-zenekarban vagy tag?
- Horváth Kornél: tHUNder Duó, Stanley Jordan Quartet
- IR / Jazz.hu: Milyen tanácsot adnál a 18 éves önmagadnak, ha tehetnéd? És mit tanácsolnál a mai fiataloknak, ha sikeres zenészek akarnak lenni?
- Horváth Kornél: 18 évesen, maximálisan a zenének rendeltem alá mindent, hittel és nagy örömmel csináltam.
A sikerhez ez az út vezet.
- IR / Jazz.hu: Biztos volt olyan az életedben, hogy a szerencse kellett ahhoz, hogy valahova bejussál? Tudnál ilyenről az olvasóinknak mesélni? Mit mondanál most, hogy mennyire fontos valaki életében a szerencse és mennyire meghatározó a sok munka?
-
Horváth Kornél:
Nekem az egyik szerencsés pont a pályámon az volt, mikor Bécsben 2005-ben a Black Sea Trio-val játszottunk egy gitárfesztiválon, Joe Zawinul jazzklubjában, a Birdland-ben. Itt lépett fel Alegre Correa világklasszis brazil gitáros, aki akkor Zawinul zenekarának is a tagja volt.
Tehetség és munka nélkül nem talál meg a szerencse, hogy esélyt adj neki, ahhoz nagyon sokat kell tenni.
Alegre a koncertünk után odajött hozzám és kérdezte, hogy lenne-e kedvem duóban játszani vele. Természetesen ez óriási megtiszteltetés volt és egy hosszú kapcsolat-koncertek, lemezfelvétel - kezdete.
- IR / Jazz.hu: Lesz ünnepi koncert valamikor a közeljövőben, mire készülsz mostanában?
- Horváth Kornél: Ünnepi koncertet nem tervezek.
A közeljövőben könnyűzenei területen játszom: Zoránnal turnézom, illetve a harmonika virtuózzal Orosz Zoltán barátommal adunk duó koncerteket Magyarországon.
Isten éltesse sokáig Horváth Kornélt!
További cikkek: https://jazz.hu/hirarchivum/2020/2020-marcius/485-vilagsztarok-sopronban-nem-csak-utosoknek-horvath-kornel-interju
Fotó: Horváth Kornél archívum, Facebook, Müpa, Sztraka Ferenc