fbpx

Dudás Lajos Quartet: Jazz im Subway

2020. december 03.

Két ECM-lemez várakozik a polcomon, hogy recenziót írjak róla, de mindkét munkát félretettem e számomra fontosabb híradás kedvéért. Mert nem tagadom, Dudás Lajos minden kiadványa személyes ügyem lett, bár sajnos nem rendelkezem a teljes életművel. Mágnesként vonz a Németországban élő klarinétos előadásainak kétarcúsága, ahogy a swinges érzést, a mainstreamnek ható stílust kortárszenével vagy freejazz-elemekkel keveri, de olyan ügyesen, hogy minden darabja a stílusrétegek más konstellációját vagy koegzisztenciáját mutatja meg. Dudásnak hamar elege lett a nagy elődök követéséből, de a minden ízükben avantgarde zenei akciók mellett se kötelezte el magát.

Kialakította saját köztes stílusát, amely azzal a praktikus előnnyel is jár, hogy nagyobb közönséget képes megszólítani. A hetvenkilenc éves muzsikus amikor nem koncertezik, zenetanárként dolgozik, úgyhogy szigorú ítész – önmagával szemben is. Darabjait igen gondosan dolgozza ki, kerüli mind a swinges, mind az atonális klisék ismétlését. Váltóhangszereket már régen nem használ, de így is képes hosszú időn át lekötni közönsége figyelmét. És ez nemcsak a zenével sikerül neki. Konferanszainak, átkötő szövegeinek is mindig nagy sikere van. Kiváló érzékkel kormányozza hallgatóságát a zene oly nehezen megfogalmazható titkai között. Mindig épp annyit mond, amennyi szükséges. Semmit sem magyaráz agyon, viszont egy-egy jól megválasztott gondolattal olyan oldalait világítja meg repertoárdarabjainak, amelyek különben a legtöbb hallgató előtt sötétben maradtak volna. Rendszeresen megnevetteti a publikumot: van érzéke a csipkelődéshez, de az öniróniához is. Koncertjei tehát épp annyira változatosak, mint albumai. Tipikusan duóban lép fel Philipp van Endert gitárossal, akiben kivételes partnerre talált: a düsseldorfi muzsikus maximálisan osztja Dudás stiláris játékosságát, az irányzatok, korstílusok és műfajok közötti könnyed cikázásait. A gitáros az effektek olyan bőségével él, hogy duójuk gyakran egy nagyobb jazzcombo érzetét kelti. A duó ritkán lép fel Magyarországon. Itteni előadásaik kevés reklámot kapnak, így sajnálatosan kevesen ismerik egykori honfitársunk zenéjét, aki régóta Európa egyik legjobb jazzklarinétosának számít.

                Dudás Lajos az utóbbi időkben elég aktívan jelentetett meg lemezeket, minden évre jutott egy album az elmúlt négy esztendőben. Ezt a remek sorozatot most egy DVD-vel egészítette ki. Zeit für einen Rückblick, mondhatnánk egy korábbi lemezének kísérőszövegét idézve. A 2001-ből származó hangversenyfilmet a WDR operatőrei rögzítették a kölni Subway jazzklubban. Igazi zenei csemege, több vonatkozásban. Egyrészt nem került kereskedelmi forgalomba, másrészt – és ez a sokkal fontosabb – a klarinétos ezúttal kvartettben lép fel. Ritmusszekcióját két kipróbált régi zenésztársa, a világklasszis bőgős Günter Lenz, valamint a szintén elsőrangú és egyedi stiliszta Kurt Billker dobos alkotja. A Dudás melletti másik főszereplő azonban Kölnben is Philipp van Endert, aki csupán harmincegy éves volt e felvételkor, de olyan érzésünk van a DVD nézésekor, hogy már mindazzal a tudással és arzenállal rendelkezett, ami mai, érett játékát jellemzi. A valamivel több mint egyórás program tökéletesen foglalja össze mindazt, amit a fentiekben leírtam, és persze annál sokkal többet is. Kölnben ugyan Dudás keveset kommunikál közönségével, viszont szerencsésen állítja össze műsorát. A hat számból álló program ismertebb és ritkábban hallható Dudás-kompozíciókat egyaránt tartalmaz, s szokás szerint egy pillanatra se engedi lankadni a figyelmünket. A mindenestül saját zeneanyag két legismerősebb pontja a Monte Carlo-i nagydíjas Urban Blues (Dudás egyik legjobb lemezének címadó száma), valamint a szintén lemezcím-adó Walk in the City. Emez antológiadarabok mellett előkerül a Nightlight albumról ismert Bagpiper, melyet 2017-ben Sárváron is eljátszott a klarinétos és a gitáros duóban, valamint a Song for Jinni, melyet a 50 Years With Jazzclarinet válogatáslemezről is ismerhetünk egy 1987-es rádiófelvételről, nagyzenekari hangszerelésben.

                A hangverseny eleje is két nagyágyút tartogat: előbb Bartók Magyar képek című művének egyik tételét játsszák el – ez a Dudás-arrangement szintén gyakran része a koncerteknek. A gitáros effektjei kezdik a Bartók-feldolgozást, s a kamera egy pillanatra elkapja Dexter Gordont is, aki a falról egy poszterről hallgatja a német gitárost. Láthatóan elégedetten. Majd az At Carmelo’s következik, egy olyan szám, melyet sejtésem szerint a klarinétos a kaliforniai Sherman Oaksban található jazzklubról írt, arról a helyről, ahol sok más sztár mellett például Shelly Manne is készített élő lemezfelvételt. Ebben a bonyolult akkordokat alkalmazó számban Philipp van Endert megmutatja, rockgitárosnak is milyen jó.

                Dudás Lajos közelgő nyolcvanadik születésnapjára e remek zenei DVD-vel lepte meg muzsikájának híveit. A klarinétos tanácsa szerint kényelmesen el kell helyezkedni a televízió előtt egy pohár finom borral, és úgy hallgatni-nézni a filmet. Kipróbáltam, igaza van. Tegyen ugyanígy mindenki, aki szerez egy példányt a Live at Subway/Cologne-ból.

 

RaRecords & Film, 2021

 

  1. Hungarian Pictures
  2. At Carmelo’s
  3. Urban Blues (1982-ben a 11. Monacói Nemzetközi Jazz-zeneszerző Versenyen elnyerte az első díjat)
  4. Bagpiper
  5. Song for Jinni
  6. Walk in the City

 

Közreműködik: 

Dudás Lajos - klarinét
Philipp van Endert - gitár
Günter Lenz - bőgő
Kurt Billker - dob

 

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
22
23
24
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005