fbpx

SZEEG Quartet – Screams and Dreams (2019)

2019. augusztus 27.

Igazán nagyívű és minden összetevőjében változatos lemezzel rukkolt elő a SZEEG Quartet. A Szapudi István és Eichinger Tibor gitárosok, valamint Eged Márton basszusgitáros és Gavallér Csaba dobos által alapított négyes tagjai nem csak nevük kezdőbetűivel járultak hozzá közös formációjuk sikeréhez, hanem tetten érhető mind a négyük zenei világa a lemezen. A „Screams and Dreams” sokszínűségének záloga ugyanakkor nem csupán négyük szerzői és előadói egyéniségének összességében rejlik, a két szólista merőben eltérő zenei attitűdjének tudatos reflektorfénybe állítása éppen ilyen esszenciális jelentőségű a kiadványon. A több, mint egyórás anyag – ami, ismerve a jelen fogyasztói szokásokat, kifejezetten hosszúnak számít – egyfajta kordokumentumként szolgál, hiszen többen a zenekarból már régóta játszanak együtt különböző formációkban, a lemez pedig hű lenyomata a quartet máig kialakult sajátos világának.

A zenekar magját a 2016-ban alakult EEG Trió adja, akikhez időről időre olyan vendégművészek csatlakoznak, mint Zrubka Zsombor (ZEEG) vagy a jelen lemezen remeklő Szapudi István (SZEEG), kivételes esetekben pedig – Eichinger Tibor hiányában – mindketten (SZEGZ.) A kezdőbetűk véges számú permutációjából létrejövő zenekarok metszetében az összeszokott, Gavallér Csaba és Eged Márton alkotta ritmusszekció áll, akik több más formáció arcélét is meghatározzák, úgy mint a Violin d’Agnes vagy az Eichinger-Tóth Quartet. Játékuk egyfajta fúziós jazz jelleget kölcsönöz a megszólalásnak. Ehhez jól illeszkedik Eichinger erőteljes, szabad zenei és jazz-rock elemeket egyaránt felvonultató gitározása. Mindhárman valódi zenei mindenevőnek számítanak, tudásukat a jazztől eltérő zenei stílusokban is kamatoztatni tudják. Eichinger power játékát jól ellenpontozza Szapudi István líraibb, dallamközpontú megközelítése. Az ő zenei kifejezésük közötti kontraszt az egész album során meghatározó. Szapudi egyébként elsősorban nem a jazzben betöltött szerepe által ismert, ám ez mit sem von le egy olyan ember gitárjátékának értékéből, aki civilben (?) a Hawaii Egyetem Asztronómia Intézetében a nemzetközi kozmológiai kutatócsoport vezetője. Már egészen fiatalon döntős lett a Magyar Rádió első jazzversenyén, Amerikában pedig rendszeresen játszott a legendás Art Ensemble of Chicago tagjaival, így a lemezt hallgatva nem lepődünk meg, hogy a jazz harmóniai univerzumában is éppen olyan magabiztossággal közlekedik, mint a szupervoidok világában. Játékának lírai voltát egyedi, bariton gitárhangja domborítja ki – Szapudi egy Martin gitárt használ, ahol a nylon húrokat fémre cserélte, s az így keletkezett magas húrnyomást kompenzálva terccel lejjebb hangolta a hangszert. Így keletkezett a lemezen hallható felhangdús megszólalás, mely a „Baritones” című kompozíciókban a leginkább tetten érhető.

A két szólista zenei szembeállítására utal a lemez címe is – Screams and Dreams. Különböző attitűdjük nem csak játékukban, de kompozíciós módszereikben is tetten érhető, általánosságban elmondható, hogy míg a Szapudi által jegyzet számok dalszerűbbek, addig Eichinger darabjai inkább töredék jellegűek. Ilyenek például a lemez végén található „Zenmalac és az ordasok”, a „Vidám kutya ollóval” című számok, valamint a Hancock klasszikusra kikacsintó „Guadeloupe Island”. Érdekes megfigyelni, hogy több elképzelés párosával jelenik meg a lemezen: a fúziósabb megszólalású „Sendai”, „SZEEG Funk”, „Mr. Teddy”, - melyek sok esetben Scofield Überjam hangulatát idézik,- valamint a lemez végén található Eichinger számokat olyan szerzemények tagolják, mint a „Baritones - part 1 és 2” vagy az „Overtime - 1 és 2”. Utóbbit a kötetlen tempójáték jellemzi, melyben Szapudi és Gavallér Abercrombie 1970-es évekbeli lemezeinek világát jelenítik meg, mint például a Dave Hollanddal és Jack DeJohnette-tel közösen jegyzett „Gateway”. Eichinger „E.T.’s Dream”-je és Szapudi lemezzáró „Lilikoi’s Dream”-je között vélhetően nincsen tartalmi kapcsolat, inkább az említett kétpólusosság rajzolódik ki ezekben meglehetősen eltérő álmokban. A Lilikoi-motívum már a lemez közepén is megjelenik – a szó egy hawaii gyümölcsre és Szapudi István feleségének becenevére utal. Nem meglepő módon ezek a szerzemények az egész zenei anyag legemocionálisabb pontjai.

Összességében elmondható, hogy a „Screams and Dreams” egy rendkívül sokszínű lemez, mely jó ízléssel váltogatja a rajta megszólaltatott érzelmi tónusokat. A líraibb és markánsabb kompozíciók váltakozásának folyamatát több esetben szabad zenei elemek fragmentálják. Az állandó változás ellenére azonban – vagy talán éppen ennek eredményeképp – a lemez koherens egésszé áll össze. Egy hepehupás zenei útra tévedünk, melyen a SZEEG Quartet kiemelkedően koncentrált és reflektív játékának idegenvezetése mellett élmény végigmenni.

 

  1. Sendai
  2. SZEEG Funk
  3. Transient Dimension
  4. Overtime - 1
  5. Mr. Teddy
  6. Baritones - part 1
  7. Freetime
  8. Lilikoi
  9. Overtime - 2.
  10. E.T.'s Dream
  11. A Szabadság Fantomja átröppent Nyíregyháza felett
  12. Guadeloupe Island
  13. A Zenmalac és az ordasok
  14. Baritones - part 2
  15. Vidám kutya ollóval
  16. Lilikoi's Dream

 

Közreműködnek:

Szapudi István - elektromos és akusztikus gitár
Eichinger Tibor - elektromos gitár
Eged Márton - basszusgitár
Gavallér Csaba – dobok

 

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
11
13
14
16
17
18
20
21
22
23
24
26
27
28
29
30
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005