Aki úgy dönt, hogy meghallgatja a lemezt, olyasmire készüljön, mint mikor egy olyan ismerőshöz kapunk először meghívást, akivel kölcsönös a szimpátia, s ezért kíváncsiak vagyunk, hova költözött, hogy rendezte be az új helyet. (Most ugyanilyen nem fordulhat elő, de még emlékeink maradtak ilyesmiről). Jártunk anno az előző „otthonokban” is, emlékszünk az ECM-nél készített trilógia első két darabjára: a Trios (2013-as), az Andando el Tiempo (2015-ös), most pedig kezünkben tarthatjuk a harmadik albumot.
A Life goes on meginvitál minket három elegáns és ízléses lakosztályba, ahol a házigazda kíséretében nézhetünk körül. Nem akar ő dicsekedni, műértő barátok esetén erre semmi szükség. Az első a blues jegyében berendezett lakosztály: Life Goes On: Life Goes On; On; And On. A zongorista bevallotta, hogy egy súlyos betegségből talpra állva komponálta. Sztoikusan melankolikus az indítás, majd a későbbi tételekben vidáman reményteljes.
A „gyönyörű telefonok” szalonját (Beautiful Telephones: I, II, III) az Egyesült Államok elnökének első mondata ihlette, aki azt találta mondani akkor az Ovális Irodából adott interjúban: „Ezek a legszebb telefonok, amelyeket életemben használtam, a világ legbiztonságosabb rendszere". Bley pedig ironikusan reagálta ezt le. Az egész több tételes kompozícióban a hangszerek közötti beszélgetés zajlik, hívások és válaszok követik egymást, időnként „vendégdallamokat” is belecsempészve, melyek az amerikai hatalom által favorizált zenei idézetek. (The Battle Hymn of the Republic, Yankee Doodle Dandy átsuhanó motívuma például).
Ezután érkezünk a harmadik lakosztályba, ahol a titkok kiderülnek. (Copycat: After You; Follow The Leader; Copycat). Bley szereti úgy megfogalmazni a triójuk lényegét, hogy ez egy szinergikus kapcsolat (segítek: annyit tesz, hogy a tagok külön nem lennének képesek létrehozni azt a produkciót, amit együtt lazán megteremtenek). Ebből születik a jazztrió kamarazenélésének ritka zenei telitalálata. Tájkép zenében: Andy Sheppard szép tónusú dallamvezetése a lombok felé tartó madár szárnyalása, mely elsuhan Bley szépen szőtt szélben hullámzó dallammezői előtt, melyen Steve Swallow basszusmeneteinek diszkrét patakja bukkan fel. Csak a zenében fellelhető disszonancia (a zongoristanőt régóta jellemző ironikus vénája) nem engedi giccsbe fordulni. Carla Bley jó érzékkel tartja egyensúlyban.
Aki meghallgatja, elő fogja keresni a régebbi albumokat is a gyűjteményből.
ECM Records 2669 , 2020
Kompozíciók:
Life Goes On
- Life Goes On
- On
- And On
- And Then One Day
Beautiful Telephones
- I
- II
- III
Copycat
- After You
- Follow the Leader
- Copycat
Zenészek:
Carla Bley - zongora
Andy Sheppard - tenor- és szopránszaxofon
Steve Swallow - basszusgitár