fbpx

Avishai Cohen Quartet: Ashes to Gold // Folytatásos zenefolyam

2025. január 31.

Érdekes, hogy az ECM kötelékében alkotó művészek között többen is készítenek olyan albumokat, amelyekről azt mondhatjuk, hogy „ott folytatják, ahol előzőleg abbahagyták”. Szerencsére ez szinte mindig egyfajta minőségi garanciát jelent.

AVISHAI  COHEN:  ASHES  TO  GOLD

Most ismét ilyen esettel találkozhatunk, amikor a méltán nemzetközi rangot kivívott trombitás, Avishai Cohen kvartettjének újabb lemezével ismerkedünk. Mindjárt hozzá kell tennünk, hogy számos izraeli jazzmuzsikus van a nemzetközi jazz élvonalában, elég ha csak annyit mondunk itt el, hogy ugyanezen a néven létezik egy kiváló bőgős is, valamint a szóban forgó formáció minden tagja a kis közel-keleti országból került Amerikába.

Tehát a trombitás Cohen is Tel Aviv szülötte, de már hosszú ideje New Yorkban él és dolgozik. Nyolc évesen kezdett trombitálni és két év múlva már a helyi big bandben fújt: saját bevallása szerint egy ládát cipelt magával és arra állt fel játék közben. Tinédzseréveiben aztán az Izraeli Filharmonikusokkal turnézott. De a jazz csábítása győzött és mint oly' sokan, ő is a bostoni Berklee hallgatója lett. Amikor 1977-ben végzett, harmadik helyezést ért el a Thelonious Monk trombitaversenyen és New Yorkban telepedett le. Az említett névazonosság miatt debütáló lemeze „Avishai Cohen – The Trumpet Player” címmel jelent meg. A többi már (jazz)történelem... Cohen játékában Miles Davis és Freddie Hubbard hatása egyértelműen tettenérhető, de ez egyáltalán nem csoda, hiszen ki tudná elkerülni ilyen zsenik példáját?

 

De miféle folytatásról is beszélhetünk? A korábbi (saját nevén az ötödik ECM albuma) 2022-ben került kiadásra Naked Truth címmel (lemezajánlónk 2022. június 18-án jelent meg), a most tárgyalandó pedig 2024-ben látott napvilágot. A zenészpartnerek, de még a dél-francia stúdió is azonos, nem is beszélve az albumok zenei világáról. (Akár egy időben is születhettek volna.) Ennek az lehet az oka, hogy a trombitás „leader” a szerzője az előző albumon előadott nyolc-, és a mostanin öt tételből álló szvitnek, bár ez utóbbin van még egy rövid részlet Ravel G-dúr zongoraversenyéből, valamint tinédzser lányának, Amalia Cohennek egy leheletnyi három és fél perces darabja is.) Ami viszont még inkább meglepő: a trombita és a szárnykürt mellett Cohen remek fuvolajátékkal is színesíti a produkciót. Az öt tételes zenefolyam most is szinte egybeolvad, egyik-másik rövid tétel inkább intro-nak tűnik. A meditatív, olykor drámai hatású muzsika, máskor az apokaliptikus zenei viharok ezúttal is (mint az előző – Naked Truth – lemez esetében), a világ problémáira kívánják felhívni a hallgató figyelmét. Mind a négyen igazán artisztikus játékkal bűvölik el a hallgatót: napjaink egyik legkiválóbb kisegyüttese ez a formáció.

   

Ha a felállást nézzük, elsőként Yonathan Avishai zongoristát kell említeni. Hogy mennyire „favorizálja” őt a trombitás, annak illusztrálására elmondhatjuk, hogy még duó lemezt is készítettek 2019-ben Playing the Room címmel. (Erről mi is írtunk az év december 14-én.) Különleges hangzásvilága ebben a – főként balladatempóban – érvényesülő zenei anyagban is kimagasló művészi értéket képvisel és egy pillanatra sem válik egyhangúvá.

A bőgős, Barak Mori és a dobos, Ziv Ravitz is a négyes stabil tagjai, hiszen ezúttal is ők a tűpontos ritmustandem játékosai. Külön kiemelném a bőgős játékát, melódiahangszerként csodás intro-t mutat be a szvit IV. tételében, és vonós játéka is kiemelkedő. A dobos szinte mindig seprőzik, egyébként mind a négyen a szenzitív játék mesterei. Ha valaki szeretné megtudni, hogy mi is az a kortárs improvizatív zene, (a mainstreamen túl – az avantgárdon innen) az hallgassa meg ezt a lemezt!

  

Avishai Cohen játékát két alkalommal volt szerencsénk élőben megcsodálni, de ennek már éppen tíz éve múlt. 2014 végén ugyanis három héten belül két ízben volt vendége a BJC-nek. Először a zongora nélküli Mark Turner Quartet másik fúvósszólistája volt a tenoros mellett, majd saját Triveni elnevezésű triójával lépett fel óriási sikerrel. Az akkor bemutatott CD-k mind a mai napig kedvenc hallgatnivalóim: a Turner Quartet Lathe of Heaven, és a Triveni trió Dark Nights c. albumai. De jó is lenne már újra magyar színpadon látni a kortárs jazz ezen nagy egyéniségeit, az enyhén szólva kicsit felhígult koncertkínálatban, már ami a külföldi vendégjárást illeti...  (Üdítő kivételt képez az említett hígulást illetően, hogy névrokona, a bőgős Avishai Cohen, aki gyakoribb vendég nálunk, április 27-én az Erkelben lép fel - reméljük.)

 

 

AVISHAI  COHEN:  ASHES  TO  GOLD          ECM Records     Hangvető

 

  • Ashes to Gold (Avishai Cohen)
    • Part  I                                                      9:17
    • Part  II                                                     6:44
    • Part  III                                                    3:34
    • Part  IV                                                     2:11
    • Part  V                                                     10:28
  • Adagio assai /részlet a G-dúr zongoraversenyből/  (Maurice Ravel)      7:56
  • The Seventh (Amalia Cohen)      3:23

 

Közreműködnek:

Avishai Cohen   trombita, szárnykürt, fuvola
Yonathan Avishai   zongora
Barak Mori   nagybőgő
Ziv Ravitz   dobok

 

 

>

 

1% Köszönjük, ha az SZJA 1%-át a Jazzponthu Kulturális Alapítvány részére ajánlja fel!
Jazzponthu Kulturális Alapítvány (adószám: 19345684-1-43)

Pontos leírást ITT talál.

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005