Andy James idén januárban megjelent albumával ezt az állítást hatásosan bizonyítja. Mondhatnánk persze, van, akinek csak megszületni nehéz. De hogy ez igaz-e, azt Las Vegas kórházának orvosai, a jazzénekesnő édesanya vagy a büszke – egyébként táncos – apuka tudná csak megmondani. Mindkét tehetséget örökölte, így a Netflix majd idővel elkészítheti dokumentumfilmes életrajzát. Látványos lesz, mert először táncos karriert kezd. „Apám szerette a táncot, az anyám az éneklést, én pedig az apámat" foglalta össze röviden a ma Los Angelesben élő művész az indulását. A világ elitjébe tartozó flamenco táncosnő lett Sidney-től a Copacabanáig. Férjével együtt fellépve meghódították Andalúziát is, ami köztudottan a flamenco őshazája. Ebben az időben Madridban éltek.
A flamenco és a jazz
De a táncos karrier csúcsán sem adta fel soha a tervét, hogy kipróbálja magát énekesnőként. Mert a flamenco specialitása a komplexitása, hogy az intenzív és improvizált ének, tánc és zene egyszerre nyűgözi le és ragadja magával a hallgatóját. Képes mindenkit az előadás aktív részesévé tenni: táncolni, énekelni fog, de minimum dobolja az ütemet. A kollektív szertartás kulcsszereplője pedig az énekes. „A flamencot csak a lélek legmélyéből lehet énekelni”. Ha pedig a sors megajándékozott valakit több oktávos hangterjedelemmel és a latinos ritmusérzékkel, annak az előadására ezért az élményért megy el a közönség.
Míg Európában élt, kis klubokban rendszeresen fellépett latin jazzműsorával. Sikeres koncertjein a nézőknek néha fogalma nem volt arról, hogy a flamenco ünnepelt tánccsillagát tapsolják. Az újabb megerősítést, hogy jó úton jár, a flamencogitárosok egyik legkiválóbbjától kapta. A közös munka során Paco de Lucia győzte meg arról, hogy a latin hagyományok és a jazz jól passzol egymáshoz. Al Di Meola, John McLaughlin és Paco de Lucía „Friday Night in San Francisco”-ját ki nem ismeri? Az Arturo Sandoval és Chick Corea vezérletével felvett latin jazzünnep, a Miami jazz után (amiről már régóta készülök írni) maradt valakiben kétely?
Andy James ettől kezdve tudatosan ezt a fúziót kereste. „A táncnak köszönhetően olyan ritmusérzékkel érkeztem a jazzbe, ami a flamenco nélkül nem létezne. Játszhatok kedvemre a zene ritmusával, a mozgás dimenzióját a jazzénekesek többsége kevésbé használja."
Jég és parázs
A siker érdekében az első lépés az volt, hogy visszatelepült Amerikába, a nyugati partra, ahol régóta a spanyol ajkúak élnek többségben. De el akarta kerülni a csapdát, hogy ő legyen a táncosnők közt a legjobb jazzénekes, az énekesnők közt pedig a legjobb flamencotáncos. Céloztam már rá, hogy akad, akinek csak megszületni nehéz? Úgy döntenek férjével, hogy vállalják a kockázatot, és létrehozzák tervük kivitelezéséhez a Le Coq Records-ot, így megspórolják a producerekkel való felesleges vitákat.
A koncepció kész, adott egy kiváló énekes és táncos, kell mögé egy különleges zenekar, akik a jazzben és a latin muzsikában egyaránt profik. Ide a legjobbak kellenek, egy igazi All Stars formáció, akiknek valóban elég annyit mondani a kották kiosztása után: Egy…két…há’…Gyerünk!
Kihoztak először egy lemezanyagot, amin az elegáns „női swing” vonal dominált. Az első kísérlet, ha úgy tetszik a közönség tesztelése, a Caravan című albumuk volt 2018 szeptemberében. Ott látható és hallható a recept: a repertoár a swing daloskönyv 1930–1950 környékén keletkezett termésének javából válogat. Megidézi a swinges idők legjobb női előadóit, a bárok és színházak csillagait (Sarah Vaughan, Peggy Lee) és az evangéliumi áhitat titánjait (Mahalia Jackson, Ella Fitzgerald), ötvözve azzal a szenvedélyességgel, ami a flamenco énekesek sajátja. A hangszerelés pedig, ezt a címadó Duke Ellington klasszikus jól illusztrálja, hozzáteszi azt az izgalmas ritmusjátékon alapuló muzsikát, ami a latin zene specialitása. Egy ponton minden instrumentum ütőhangszerré változik.
Következett még egy R & B dominálta válogatás, aztán tettek egy érdekes kirándulást a poszt-bop világába is. Keresték azt a hangot, ami ezt az ötvözetet legjobban tudja közvetíteni. A 21. századi latin jazz Carmen McRae-je emelkedett ki a habokból.
Vamos!
A Le Coq Records 2021. január 22-én jelentette meg Tu Amor-t. A lemezen hallható zenészek nevének tanulmányozása után az All Stars minősítés egy cseppet sem tűnik majd túlzónak. A kiváló arrangement-okat készítő zongorista Bill Cunliffe, a legendás ütőhangszeres Alex Acuña a hangzás felelősei. Ez a valaha készült „legtáncosabb” jazzlemezek egyike, ahol a tangó úgy is szól, mint egy argentin bárban, és a szamba, a rumba, a cha-cha-cha ritmusa precízen lüktet. Nyoma sincs a máshol előforduló „maszatolásnak”, nem olyan, mintha… ez az. Precízen lekottázva olyan virtuóz zenészeknek, mint Jake Langley, John Patitucci, Vinnie Colaiuta, vagy Bob Sheppard és Rick Margitza (a böngészni szeretőknek a végén ott a komplett lista).
Remélem, a Müpa újranyitásának első fellépői között már ott szerepel Andy James neve, mert akkor meghallgathatjuk majd élőben is aperitifként a lemeznyitó „In the Still of the Night”-ot.
Az album jazz klasszikussal folytatódik, Cole Porter „Night and Day”-jének újra hangszerelt verziója odaültet minket képletesen egy latin klub színpadközeli asztalához, ahonnan csak a zenére koncentrálhatunk. A „Perfidia” természetesen spanyolul szól, előadása egy mexikói tangóinterpretáció. Ha a hangaszerelés érdekel valakit, és egy dal alapján akarja eldönteni, hogy érdemes-e meghallgatnia a lemezt, válassza a címadó instrumentális „Tu amor”-t! Gyönyörű flamenco ihlette varázslat, Alex Acuña jegyzi szerzőként. A „Call me”, „Who Can I Turn To” és Gershwin „But Not for Me”-jét meghallgatva elképzelhetjük, milyen lett volna egy Sarah Vaughan koncert Dél-Amerikában. Egy táncos latinjazz lemezéről nem hiányozhatnak Mancini kompozíció: keringője, a „Charade” fenségesen szól, a „Loss of Love” egy elbűvölő ballada. A „Papa Loves Mambo” egy zenész család nosztalgikus életképe hangokkal elbeszélve.
Az album végén pedig ott van egy gáláns gesztus, a producer leteszi a mikrofont, és kalapot emel: Santana „Evil Ways”-ének instrumentális változatát az All Stars adhatja elő. Igazi jutalomjáték, úgy is szól. A végén elszabadul a karnevál, ahogy kell.
Lemezadatok:
Andy James - Tu Amor (2021)
Kiadó: Le Coq Records
Megjelenés: 2021. január 22.
Játékidő: 47 perc
Tracklista:
- In the Still of the Night 4:13
- Night & Day 3:40
- Perfidia 3:00
- Tu Amor 4:55
- Call Me 4:47
- But Not for Me 3:49
- Charade 4:05
- Who Can I Turn To 4:47
- Papa Loves Mambo 3:23
- Loss of Love 4:41
- Evil Ways 5:13
Közreműködnek:
Andy James - ének
Bill Cunliffe, John Beasley - billentyűsök
Alex Acuña, Vinnie Colaiuta, Joe LaBarbera, Marvin “Smitty” Smith - dobok, ütőhangszerek
John Patitucci és Chris Colangelo - bőgő
Dan Higgins, Rick Margitza, Bob Sheppard - szaxofon
Terell Stafford - trombita
Michael Dease - harsona
Jake Langley - gitár
Lolly Allen - vibrafon