Erre nagyon ráhibáztam. Egy igazi headline a jazzsajtóban. Keresgél az ember a kínálatban, ráakad valami érdekességre, alaposabban kóstolgatva eldönti, hogy ez ajánlót érdemel. Mikor hallgatni kezdtem ezt az albumot, még fogalmam se volt róla, hogy a formáció július 6-án fellép a Müpában. A korong valóban vadonat friss, 2020 januárjában jelent meg, melyen a nyolc éve a Rose Theatre-ben rögzített jazz hallható. Sherman Irby Inferno című kompozícióját Dante Isteni színjátékának első része ihlette. Igazi kuriózumot tart a kezében a gyűjtő. Alvilági utazás egy kiváló kortárs amerikai zenekar tolmácsolásával.
Pénteken indult a Müpában a tehetségbörze, aminek az eredményhirdetéséről már tudósítottunk. Azonban arról, hogy egyes napokon milyen produkciók hangzottak el, még nem esett szó. Nemcsak leírást fognak találni egyes zenekarokról, hanem mivel mindenkinek más az ízlése, szerettük volna, ha azok is belehallgathatnak a zenekarok produkcióiba, akik nem értek rá az adott napon. Sőt, mini interjút is adtak a fellépők, így a gondolataikat is meghallgathatják a zenéik közben.
Roberto Fonsecát azóta ismeri a jazzvilág, mióta a Buena Vista Social Club zenészei egyöntetűen úgy döntöttek, hogy a huszonnyolc éves zongorista szálljon be Rubén González megüresedett helyére. 16 évesen jelent meg első lemeze, ez már a kilencedik. Eredeti módon ötvözi játékában az amerikai jazzt a kubai zenei hagyományokkal. Érdekes keveréke a sokféle zenei hatásnak, amik megérintették, de Kubáról egyébként is a szivar mellett a koktélok jutnak az eszünkbe. A jazz alapokhoz vegyül egy kis mambo, rumba, elemeiben a fandango és bolero, némi reggae, feldobva a soul, funk és a hip-hop hangzásaival. „Mindig ezt a lemezt akartam megcsinálni” jelentette ki a ma is Havannában élő zongorista a megjelenéskor.
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban 2020. február 14-én, pénteken 20 órai kezdettel bemutatja: Jazzation
A háromnapos tehetségbörzén a Müpában bemutatkozási lehetőséget kapott kilenc tehetséges fiatal zenészekből álló zenekar. Emellett két díjat is osztottak, az egyik a közönség által megszavazott legjobb együttesnek járó, a másik pedig a hazai és nemzetközi szaktekintélyekből álló zsűri voksa alapján odaítélt díj. A mostani cikkben csak a győztesek nevei kerülnek ki, de minden zenekar fellépéséről lesznek fotók, interjúk és videók a hét folyamán.
Ismereteim szerint egészen 2018 szeptemberéig kellett várni, hogy megszülessen a jazztörténet első, Bernard Herrmann (1911-1975) munkássága előtt tisztelgő hommage-lemeze, a Carla Marciano Quartet Psychosis-a. Szerencsés találkozás. Az ötödik albumához érkezett, mindig is merészen improvizáló, ugyanakkor megmunkálandó anyagával szemben alázatos olasz alt- és szopraninoszaxofonos témaválasztása ezúttal épp olyan bátor, mint a zenéje: lemezének majdnem egészén a nagy amerikai filmzeneszerző témái csendülnek fel a zenekarvezető arrangement-jaiban.
Varga Dánielről még Pázmándi Gergely írta júliusban az interjújában, hogy „hazánk egyik legígéretesebb fiatal zenésze”. Július óta rengeteg minden történt az akkor Grazból hazatérő szaxofonossal. Mint kiderült az interjú közben, még annál is több, mint amennyiről értesültem.
Az első számú hazai jazzklub az idén is folytatja a világsztár jazz-zenészek felléptetését. Ez annál is dicséretesebb, mert sztároknak minősülő hírességeket olykor másutt is láthatunk Diana Kralltól Gregory Porterig, de a kortárs jazznek, a mérvadó amerikai szakmai vélemények alapján legrangosabbnak számító képviselőit, jóformán csak a BJC jóvoltából láthatja a hazai közönség. Mégpedig immáron tizenkét éve!
A Háló Jazz Klub minden hónap második keddjén tartja zenés összejöveteleit, immár 12. éve. Ebben a hónapban februárban 11-én. Művészeti vezetője a kezdetek óta Deseő Csaba jazz hegedűművész, szervezőtársa Schön György. A klub különlegessége, hogy a zenei részen felül van egy beszélgetős blokk is.
Gyárfás Péter neve nem véletlenül ismerős. Testvére, Attila, aki dobos, már megtalálta a helyét a hazai könnyűzenei, vagyis inkább jazzvilágban. Édesapja a hazai jazz szcéna kiemelkedő művésze, Gyárfás István gitáros. Péter pedig idén végez a grazi jazztanszéken, zongora szakon. Most diplomázik, és a napokban kezdi meg turnéját egy finn csapattal, először Ausztriában, majd Magyarországon is hallhatjuk őket.
Pénteken kezdődik a már hagyományos Jazz Showcase, vagyis tehetségbörze a Müpában, ahol fiatal zenekarok mutatkozhatnak be nagy közönség előtt. Akik ide bekerülnek, az már egy mérce, ahogy azt az előző évek sikerei mutatják.
Nagysikerű, teltházas koncertet adott Micheller Myrtill a Müpa nagytermében. Ez már eleve komoly „fegyvertény”. Rangot és népszerűséget jelent, mert a legismertebb jazz-zenészeink koncertjei is jó, ha a Fesztivál Színházat megtöltik. Myrtill művészete igazán különleges a hazai „könnyűzenei” műfajban. Otthonosan mozog minden stílusirányzatban, ezért aztán mágnesként vonzza a közönség legszélesebb rétegeit, azokat, akik a jazzvokált vagy a francia sanzonokat, a lírai dalokat vagy akár a népdalfeldolgozásokat kedvelik.
Idén is megrendezte a Magyar Jazz Szövetség a Pintér Zoltán által kitalált versenyt. Talán ebben az évben még nehezebb volt a szavazás, mint tavaly. Idén nyolc helyett csak 6 fiatal jutott a döntőbe. Egyikük már tavaly is megmérettette magát: a határon túli, szabadkai Malko Luka. Az idei versenyzők közül - a fent említett szabadkai fiatalon kívül – már mindenki fellépett budapesti klubokban, sőt a koncertbeszámolókban is feltűnt a nevük. A beszámoló végén a videóban, a versenyzők improvizációiból van pár perc összevágva.
A HARMÓNIA JAZZMŰHELY a Budapest Jazz Clubban 2020. február 7-én, pénteken 20 órai kezdettel bemutatja: Urbán Orsi Quartet
A mai lemezbemutatónk New Yorkhoz, pontosabban annak Harlem nevű városrészéhez köthető zongorastílus megalkotójáról, az ún. Harlem stride stílus atyjáról és az ő zongorajátékát megörökítő CD-ről szól. A zongoristákra mind a mai napig hatással lévő Harlem stride, James P. Johnson nevű kiváló zongoristától indult el, természetesen nem teljesen előzmények nélkül. Hogy hogyan vált elismert, kedvelt és sokak által követett stílussá, többek között erről szól ez a rész. Most tehát James P. Johnson: The Original James P. Johnson: piano solos című CD-jét mutatom be, amely az 1942-45 között bakelit lemezekre felvett számok válogatásának újranyomásával készült.
H | K | Sze | Cs | P | Szo | V |
---|---|---|---|---|---|---|
29
|